środa, 28 grudnia 2011

VPython - wprowadzenie i instalacja

VPython jest programistyczną biblioteką 3D dla języka Python. Projekt powstał po to, żeby umożliwić studentom fizyki (którzy zazwyczaj nie mieli styczności z programowaniem) modelowanie różnych zjawisk fizycznych.

Najważniejszą cechą biblioteki VPython jest prostota. Od kiedy zobaczyłem jak łatwo można tworzyć trójwymiarowe programy - Python stał się moim ulubionym językiem programowania.

Instalacja
Pliki instalacyjne można pobrać ze strony projektu dla systemów Windows, Mac i Linux. Ważne żeby pliki zainstalować w domyślnej lokalizacji.

Moim zdaniem korzystając z Linuksa, wygodniej będzie jednak zainstalować bibliotekę korzystając z repozytoriów danej dystrybucji.

Na Ubuntu wystarczy wykonać polecenie:

sudo apt-get install python-visual libgtkglextmm-x11-1.2-dev

Niestety wersja znajdująca się w repozytorium Ubuntu 11.10 jest trochę przestarzała i brakuje w niej tylko kilku bardziej zaawansowanych funkcji takich jak wyciągnięcia, ale z tego co wyczytałem na liście dyskusyjnej developerów VPython, trwają prace nad włączeniem aktualnej wersji do najbliższego wydania Ubuntu.

Fedora ma już nowsze pakiety. Można je zainstalować w następujący sposób:

su -
yum install python-visual gtkglextmm-devel

Test
Najprostszy program wygląda następująco:

#!/usr/bin/env python
from visual import *
box()

Zapisujemy go w pliku z rozszerzeniem .py
Jeśli korzystasz z systemu Linux, lub Mac, możesz nadać mu uprawnienia do wykonania:

chmod +x plik.py

Program można uruchomić kliknięciem, lub w konsoli:

./plik.py

lub

python plik.py

Jeżeli wszystko przebiegło poprawnie, powinieneś otrzymać następujący efekt:



Aha - obracać można z wciśniętym prawym przyciskiem myszy, a przybliżać można trzymając wciśnięte oba przyciski.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz