Najważniejszą cechą biblioteki VPython jest prostota. Od kiedy zobaczyłem jak łatwo można tworzyć trójwymiarowe programy - Python stał się moim ulubionym językiem programowania.
Instalacja
Pliki instalacyjne można pobrać ze strony projektu dla systemów Windows, Mac i Linux. Ważne żeby pliki zainstalować w domyślnej lokalizacji.
Moim zdaniem korzystając z Linuksa, wygodniej będzie jednak zainstalować bibliotekę korzystając z repozytoriów danej dystrybucji.
Na Ubuntu wystarczy wykonać polecenie:
sudo apt-get install python-visual libgtkglextmm-x11-1.2-dev
Niestety wersja znajdująca się w repozytorium Ubuntu 11.10 jest trochę przestarzała i brakuje w niej tylko kilku bardziej zaawansowanych funkcji takich jak wyciągnięcia, ale z tego co wyczytałem na liście dyskusyjnej developerów VPython, trwają prace nad włączeniem aktualnej wersji do najbliższego wydania Ubuntu.
Fedora ma już nowsze pakiety. Można je zainstalować w następujący sposób:
su -
yum install python-visual gtkglextmm-devel
Test
Najprostszy program wygląda następująco:
#!/usr/bin/env python
from visual import *
box()
Zapisujemy go w pliku z rozszerzeniem .py
Jeśli korzystasz z systemu Linux, lub Mac, możesz nadać mu uprawnienia do wykonania:
chmod +x plik.py
Program można uruchomić kliknięciem, lub w konsoli:
./plik.py
lub
python plik.py
Jeżeli wszystko przebiegło poprawnie, powinieneś otrzymać następujący efekt:
Aha - obracać można z wciśniętym prawym przyciskiem myszy, a przybliżać można trzymając wciśnięte oba przyciski.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz